تقاضای تأخیر جنگ به خاطر نماز
نازم به قیام و قامت والایت هنگامه عشق، چشم چون دریایت
خاموش در آن میانه غوغا کردی نازم به نماز ظهر عاشورایت
در روز نهم محرّم، «عمر سعد» و دیگر سران نظامی تصمیم گرفتند که با یک حمله عمومی کار را یکسره کنند،
حرکت لشگرها و بالارفتن گرد و غبارها همه را متوجّه خود ساخت، امام حسین علیهالسلام برادرش حضرت
عبّاس علیهالسلام را فرستاد تا علّت حرکت سپاه دشمن را بداند.
قال الامام الحسین علیهالسلام: یا عبَّاسُ! اِرْکَبْ بِنَفْسی أَنْتَ - یا أَخی - حَتَّی تَلْقاهُمْ فَتَقُولَ لَهُمْ: ما لَکُمْ؟
وَما بَدالَکُمْ؟ وَتَسْأَلْهُمْ عَمَّا جاءَبِهِم؟.
امام حسین علیهالسلام فرمود «برادرم تو به جای من سوار شو و به نزد اینان برو و به ایشان بگو چیست
شما را و چه میخواهید؟ و از سبب آمدن ایشان....
پرسش کن»، حضرت عبّاس علیهالسلام رفت، بازگشت و فرمود «میگویند یا با یزید بیعت کن و یا آماده نبرد باش».
حضرت اباعبدالله علیهالسلام به برادر فرمود « اِرْجَعْ اِلَیْهِمْ فَاِن اِسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلی غَدْوَةٍ وَتَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ،
لَعَلَّنا نُصَلّی لِرَبِّنا اللَّیْلَةَ وَنَدْعُوهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، فَهُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةَ کِتابِهِ وَکَثْرَةَ الدُّعاءِ وَالْاِسْتِغْفارِ»
؛ «به سوی آنان بازگرد و تلاش کن جنگ را به فردا واگذاری تا ما امشب را نماز بخوانیم و به دعا و استغفار بگذرانیم،
خدا میداند من از کسانی هستم که نماز و قرآن خواندن و زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم»[1]، طبری
نیز همین را نقل میکند.
- شب عاشورا
امام سجاد علیهالسلام میفرماید «پدرم در شب عاشورا تا صبح مشغول نماز، قرآن و استغفار بود و همچنین
اصحاب او تا صبح یا درحال رکوع بودند یا در حال سجده و دعا به حدی که 32 نفر از لشکر «عمر سعد» به جمع
یاران امام پیوستند». [2]
- تاثیر عبادت و نماز
عبادتها و نمازهای در طول راه و نیز در شب عاشورای حسین و اصحاب گرامیاش حرّ و عدهای دیگر را به
سوی حق رهنمون کرد و در مسیر راه نیز «زهیر بن قین» و عدهای را به جانب حق کشانید و همچنین در
شب عاشورا که بیان شد، آری! این کشتی نجات تا پایان دنیا در حرکت است، تا غرق شدگان بحر معاصی
را از هلاکت و نابودی نجات دهد.
اذان در عاشورا
1- اذان نماز (اهتمام به اذان)
صبح عاشورا حضرت امام حسین علیهالسلام خود اذان و اقامه گفته و نماز صبح را با اصحابشان خواندند.
و هم چنین اذان ظهر را نیز حضرت اباعبدالله علیهالسلام گفتند. (توجّه به مستحبّات در سختترین شرایط)،
قابل توجه است که اباعبدالله الحسین علیهالسلام در صبح روز عاشورا آخرین روز عمرش
اقتدا به پدر بزرگوار خود کرده و همان گونه که امیرالمؤمنین علیهالسلام در صبح نوزدهم ماه مبارک رمضان
خود اذان گفتند، امام حسین علیهالسلام هم در صبح عاشورا با داشتن مؤذن مخصوص خودشان اذان گفتند.
2- اذان ظهر عاشورا
... آن گاه به یاران فرمود «سَلُوهُمْ أَنْ یَکُفُّوا عَنَّا حَتَّی نُصَلّی»؛ «به کوفیان بگوئید، دست از جنگ بردارند تا نماز
بخوانیم»، کوفیان مخالفت کردند، حضرت اباعبدالله علیهالسلام خود اذان گفت، وقتی اذان تمام شد، خطاب به
«عمر سعد» فرمود « یابْنَ سَعْدٍ اَنَسیتَ شَرایِعَ الْاِسْلامِ، اَلاتَقِفُ عَنِ الْحَرْبِ حَتَّی نُصَلّی وتُصَلُّونَ وَنَعُودَ إلی الْحَرْبِ»؛
«وای بر تو ای پسر سعد! آیا احکام اسلام را از یاد بردی؟ آیا جنگ را متوقّف نمیکنی تا ما نماز خود را و شما نماز
خود را بخوانید و سپس به پیکار برگردیم؟»
عمر سعد جواب نداد، امام علیهالسلام فرمود «شیطان بر او چیره شده است»[3]
3- اذان گفتن حضرت علی اکبر علیهالسلام
بعد از رویارویی با لشکر «حر» و گفتگوهای به عمل آمده در وقت نماز، امام حسین علیهالسلام به فرزندشان
فرمودند «اذان بگو »[4] که به سپاه کوفه نشان دهند، خود و خانواده آنها اقامه کننده نمازند.
-تجلیل از یاد نماز در روز عاشورا
«ابن اثیر« در «کامل» مینویسد « «ابو ثمامه صائدی» چون جنگ روز عاشورا را شدید دید، عرضه داشت «من دوست دارم،
پروردگارم را ملاقات کنم، در حالی که نماز ظهر را خوانده باشم»، حضرت فرمود «نماز را یادآوری کردی، خداوند تو را
از نماز گزاران قرار دهد، از این قوم بخواهید، لحظهای دست از جنگ بردارند تا نماز بخوانیم»[5]
-اقامه نماز در ظهر روز عاشورا
در هر نفسش سوز و گداز است حسین(((ع
سرچشمه هر راز و نیازی است حسین(ع
میخواند نماز آخرین را در خون
یعنی که فدایی نماز است حسین(ع
امام هنگام نماز به «زهیر بن قین» و «سعید بن عبدالله» فرمود «تَقَدَمَّا اَمامی حَتَّی اُصَلِّیَ الظُّهْرَ»؛ «شما دو
نفر جلو بایستید تا من نماز ظهر را بخوانم»، بدون شک امام حسین (ع) میتوانست نماز ظهر را به صورت فرادا و
در خیمه خود بخواند، اما پیش روی دشمن نماز سید سلار شهیدان (ع) در ظهر عاشورا غیر از جنبه معنوی،دارای
بعد سیاسی و اجتماعی نیز بود؛ یعنی اگر عاشورا عالیترین و نابترین جلوههای ارزش الهی و انسانی، نقطه
اوج و قله رفیع تابناکترین آموزهها و مفاهیم ولایت است و اگر عاشورا را تحقق آرمانها و تبلور صداقت اسلام بدانیم،
پس نماز ظهر عاشورا نماینده تمام عیار ارزش و اعتبار است که نماز در این مکتب آسمانی دارد و از این منظر نماز ظهر
عاشورا پیام نهضت حسین (ع) را دارد.
پس نماز چنان که ستون دین است، یکی از ارکان و مؤلفههای نهضت حسینی نیز میباشد،
نماز ظهر عاشورا روایتی است که از جنس آسمان که هر صاحب دلی را متحیّر میکند و به تحقیق، در مقام عمل
بالاترین تأکید و سفارش بر اهمیت جایگاه فریضه نماز است.
گرمای شدید هوا، تشنگی فراوان، بیشرمی دشمنان، خطر تیرها و یورشهای بیامان، اندوه شهادت یاران و
بسیاری از علل و عوامل دیگر، هیچ کدام در آن روز تاریخی نتوانست کوچکترین خللی در برپایی این فریضه مقدس
ایجاد کنند و امام (ع) این گونه راه را بر همه بهانهگران و مستمسکان برای ترک نماز بست و اهمیت و عظمت
آن را یادآور شد.
از سوی دیگر، امام حسین (ع) با نماز ظهر عاشورایش به تمام وجدانهای بیدار ثابت کرد که هدف او از بر پایی
نهضت عاشورا «دین خواهی» و عمل به تکلیف بوده است و نه خواستههای دنیوی و هواهای نفسانی.
امام (ع) با اقامه نماز ظهر عاشورا، صداقت، خلوص، ایمان و اصالت خود را به عنوان رهبری الهی به اثبات رسانید،
نماز ظهر عاشورا تفاوت بزرگ نهضت عاشورا به عنوان یک نهضت الهی با سایر نهضتها است و نکته دیگری که در
این باب شایان ذکر است، آن که سپاهیان یزید - که خود را خلیفه مسلمین معرفی میکرد - با حمله به امام (ع) و
عدم رعایت حرمت نماز، ماهیّت پلید و ضد دینی خود را برملا کردند و خود موجبات رسوایی خود را فراهم آورند.
منابع
[1] بحارالأنوار ج : 44 ص : 392
[2] قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ(ع):فَقَامَ لَیْلَتَهُ کُلَّهَا یُصَلِّی وَ یَسْتَغْفِرُ وَ یَدْعُو وَ یَتَضَرَّعُ وَ قَامَ أَصْحَابُهُ کَذَلِکَ یُصَلُّونَ
وَ یَدْعُونَ وَ یَسْتَغْفِرُونَ [إرشاد مفید، ج2، ص93].
قَالَ الرَّاوِی: بَاتَ الْحُسَیْنُ وَ أَصْحَابُهُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ وَ لَهُمْ دَوِیٌّ کَدَوِیِّ النَّحْلِ مَا بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍ فَعَبَرَ
إِلَیْهِمْ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ مِنْ عَسْکَرِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ اثْنَانِ وَ ثَلاثُونَ رَجُلا.[اللهوف، ص91].
وقیل: أنه ما نام فی هذه اللیلة الحسین (علیه السلام) ولا أحد من أصحابه وأعوانه إلی الصبح، وکذلک النسوة
والصبیان وأهل البیت کلّهم یدعون، ویوادعون بعضهم بعضاً.
فکان صلوات الله علیه کما وصفه ابنه إمامنا المهدی (علیه السلام): ... کُنْتَ لِلرَّسُولِ وَلَداً وَ لِلْقُرْآنِ سَنَداً وَ لِلْأُمَّةِ
عَضُداً وَ فِی الطَّاعَةِ مُجْتَهِداً حَافِظاً لِلْعَهْدِ وَ الْمِیثَاقِ نَاکِباً عَنْ سَبِیلِ الْفُسَّاقِ تَتَأَوَّهُ تَأَوُّهَ الْمَجْهُودِ طَوِیلَ الرُّکُوعِ وَ
السُّجُودِ زَاهِداً فِی الدُّنْیَا زُهْدَ الرَّاحِلِ عَنْهَا نَاظِراً إِلَیْهَا بِعَیْنِ الْمُسْتَوْحِشِ مِنْهَا ... بحارالأنوار ج : 98 ص : 239
[3] . (اسرار الشهادة: 294، معالی السبطین، 361:1)
[4] .[فرهنگ عاشورا، پیشوای شهیدان، آیة الله صدر].
[5] ... فَأَمَرَ الْحُسَیْنُ ع ابْنَهُ فَأَذَّنَ وَ أَقَامَ وَ قَامَ الْحُسَیْنُ ع فَصَلَّى بِالْفَرِیقَیْن ... بحارالأنوار ج : 44 ص : 314